Четвъртък Авг 24

Настройване на барабаните по тонове

 
imageНастройка

Не е тайна, че много от начинаещите (на практика всички) изпитват известни затруднения с настройването на барабаните. Включително и аз. Далеко съм от мисълта, че за година свирене съм станал експерт по настройването, затова моля не приемайте долната информация като перфектно написана, структурирана, достоверна и най-вече - абсолютно подходяща за всеки. Тъй като това не е пиано или китара, настройването съвсем не е унифицирано.

От един барабан могат да се извадят доста и различно звучащи звуци само чрез подбор на кожи и тип настройка, а комбинацията между тях в целия сет прави вариантите почти безкрайно много. Затова и реших да напиша тази статия - защото съм сигурен, че у много от вас изниква същия въпрос: "Но как точно да ги настроя?". Задавах го и аз на не един и двама дръмери - от добри до много добри, но винаги получавах отговори от типа "Е, то няма правило", "Ами както те кефи да звучат" и т.н. Да, ама с 3 месеца свирене нито знам как ме кефи, нито знам кога звучат. Да, когато седна на хубав и настроен сет, усещам, че е добре, но как да закарам и моите барабани там? След дълго четене/гледане на всякакви Интернет писаници, форуми, .PDF-и, ДВД-та и т.н., успях да разбера доста неща, а след неколкократни проби и да си избера начин за настройване. Относително лесен, който ми звучи добре и най-важното - да не присъстват безкрайно много неизвестни променливи в уравнението.

Това, което получавах като отговор (че няма точни правила и трябва да слушам и да настройвам както ме кефи) е съвсем вярно, не го отричам. Но все пак смятам, че могат да се дадат и по-конкретни отправни точки, които могат да са полезни за начинаещите. Както обичам да казвам "Е не може да не може!" :) Всичко започна, когато си купих барабаните преди година. Mapex VX - почти най-нисък клас барабани, които (както всички евтини модели на всички марки) идват с какви да е кожи, просто за да има. Еднослойни, тънки, без покритие (освен на снеъра), не особено добри дори за резонантни. Абе не стават, това е ясно за всички. Въпреки че бях се подготвил частично с няколко ДВД-та и друга всевъзможна информация за настройване, бях много радостен, че сета идва с упътване под формата на ДВД. Веднага го изгледах и останах втрещен - по-безполезен продукт не бях виждал през живота си! Разбрах, че трябва да се оправям сам и се захванах за работа.

Бях чувал за настройване на барабаните по конкретни тонове и като един виден китарист реших и аз да използвам този начин. Конкретната височина на тоновете, които трябва да достигна с кожите, ми даваха успокоение, че ще стане лесно, няма да оставя кожите прекалено отпуснати или прекалено натегнати, а и ще звуча "точно". Започна едно бясно търсене и питане какви да са тези тонове, тъй като смятах, че има някакви конкретни - примерно 8" том = D2 (с някакъв толеранс разбира се), но уви. Изключително трудна задача се оказа. На няколко места имаше загатнато за такова настройване, но предимно се споменаваше за съотношението между бойна/резонантна кожа в интервали, както и това между отделните томове. Отново много термини "на вкус", "докато започне да звучи добре" и други такива, които хич не ми допадаха. В крайна сметка с малко фантазия избрах интервали между томовете голяма терца (C, E, G, които съставят акорда До мажор), касата на октава под флоор тома (пак До), а соло барабанчето на А 440 херца. За интервал между кожите на един барабан избрах полутон, като настроих резонантната по-високо. Синтезирано схемата изглежда така (херците за по-лесно съм закръглил до десетичната запетая):
  • 20" Bass Drum - C3 (131 Hz)
  • 14" Floor Tom    - C4 (262 Hz)
  • 12" Mid Tom - E4 (330 Hz)
  • 10" High Tom - G4 (392 Hz)
  • 14" Snare - А4 (440 Hz)
  • Всички резонантни полутон по-високо.

Бях много доволен как зазвучаха барабаните, много по-добре отколкото през двете седмици, в които се чудех как да ги настроя и бяха просто "някак си опънати". Междувременно пробвах още няколко сета, които звучаха ужасно за моите уши и това ме зарадва, тъй като сметнах, че съм уцелил десетката с моята технология. Имах щастието да чуя и един особено скъп сет на Ямаха с кожи Remo Pinstripe, които обаче звучаха направо извънземно! Не спрях да търся инфо и планирах нови експерименти с кожите, които смятах в скоро време да сложа. Въпреки, че не знаех все още какви точно ще са, искаше ми да са точно Remo Pinstripe. Хубави кожи е добра идея наистина, но ако нямаш представа какво да правиш с тях... това направо са си пари на вятъра. Хрумна ми да проверя как са настроени барабаните в някой плъгин със семпли на барабани. Проверих един комплект в Toontrack Superior 2.0 и резултатът беше следния:
 
 
 
 
 
  • 14" Floor    Tom - E3 (165 Hz)
  • 12" Mid Tom - G#3 (208 Hz)
  • 10" High Tom - E4 (330 Hz)
  • 14" Snare - F#4 (370 Hz)
  • (Тук нямаше как да измеря резонантните).
 
 
 
 
 
Не знам дали беше много добра идея да смятам тази информация за достоверна, но ми звучеше логично, а и пасваше на събраната до момента. Която междувременно бе нараснала с още някои неща например "по-широките" интервали между томовете. Прочетох, че някои ползват кварти и дори квинти, както и, че не не винаги тези интервали са еднакви между отделните томове. Естествено те зависеха и от размерите на барабаните (най-вече диаметъра им), но аз стриктно си следях за моя размер 10, 12, 14 инча. При касата сякаш не беше толкова важно, а пък при соло барабанчето намерих всевъзможни варианти като например резонантната кожа да е чак голяма терца по-висока от бойната и т.н.

И ето дойде момента и купих "истински" бойни кожи (Evans G1 Clear за бас барабана, Evans G2 Coated за томовете, Evans Power Center Coated за соло барабанчето), а междувременно бях намерил още камара матриали под формата на обикновени форумни писаници, туториали, видео клипове и ДВД-та. Височината на подбраните тонове зависи от размера на барабана (вече го писах, но пак да кажа), но също така и от стила музика, както и от наличието на 4-ти/5-ти том в сета да речем. Моят сет е джаз (20" каса, 14" 12" 10" томове, 14" соло), но свиря рок/метъл. Затова реших да сваля малко касата и увелича интервалите между томовете на кварти и новите кожи настроих така:
 
 
  • 20" Bass Drum - E2 (82 Hz)
  • 14" Floor Tom - E3 (165 Hz)
  • 12" Mid Tom - A3 (220 Hz)
  • 10" High Tom - D4 (294 Hz)
  • 14" Snare - G4 (392 Hz)
  • Всички резонаторни (все още Мапекса) отново с полутон нагоре спрямо бойната.
 
 
 
 
Трябва да кажа, че при този последния (засега) начин дръмчетата ми звучат много добре поотделно, но и по двойки. Това е така, защото тоновете са част от минорната пентатонична скала. Поне в моите уши е така. И лично аз съм много доволен, супер ме кефи как звучат и много се радвам на този "строй".

Разбира се има още много съществени неща около настройването, повечето от които обаче могат да се намерят почти във всяка статия за настройване, затова не се спирам на тях. Такива са например:
  • Кожите, ръбовете на корпуса на барабана, обръчите трябва да са в много добро състояние;
  • Кожите трябва преди всичко да са настроени сами за себе си (по цялата периферия кожата да дава един и същ тон, което гарантира еднаквия й опън);
  • Съотношението между кожите на един барабан дава различно усещане при удар, както и различен звук, като вариантите са: по-натегната резонантна кожа (най-често ползван вариант) дава едно леко сваляне на тона след удар (down pitch bend); еднакво натегнатите дават по-добър отскок на палките и фокусиран тон (без pitch bend); по-отпусната резонантна кожа (най-рядко ползван вариант) дава pitch bend нагоре, което на повечето хора (и на мен включително) звучи доста странно;
  • Всяка врътка на един от болтовете променя опъна при всички останали, но в различна степен (подобно на китарната система тип Floyd Rose);
  • Други.

За настройването аз ползвам обикновено бас или китара и сравнявам тоновете по слух, но това може да се направи и със специализиран тунер за барабани. "Добрата" му цена от $60 - $90 ме отблъсква засега от закупуването му, но той може да бъде много полезен както с прецизността си, така и при настройване в шумна обстановка (преди концерт, когато китариста изпробва всичките си бленди усилен на 11 например). Все още не съм се докосвал до такъв тунер и не мога да дам пряко мнение. Този на снимката е Tama Tension Watch, но има и други като DrumDial или Evans Torque Drum Key, който обаче е с друг принцип на действие и според повечето мнения в нета - силно неточен и практически безполезен.

Както споменах в началото, информацията съм я събирал от много и различни места. Тези, които мога да посоча конкретно и препоръчвам са Bob Gatzen - Drum Tuning: Sound And Design...Simplified и Russ Miller - The Drum Set Crash Course . Не са перфектни, има обаче много и доста полезна информация и е добре човек да ги изгледа поне по един път. Другите материали помогнали за самообучението ми и изиграли ключова роля за избора ми на "строй" са най-вече Prof. Sound's Drum Tuning Bible v3, както и тази схема, която опънах от един форум:


В заключение искам да кажа, че не отричам по никой начин останалите варианти за настройка. Намирал съм и много негативни мнения за настройването по тонове. Доста музиканти са на мнение, че трябва да се настройва според резонанса на корпуса на конкретния барабан (който е уникален за всяка бройка), други натягат бойната докато ги кефи отскока на палките, а после с резонантните кожи си гласят тембъра и т.н. и т.н. За мен обаче описания по-горе вариант е относително лесен и върши чудесна работа, особено за начинаещи. Надявам се да съм ви помогнал поне малко да се ориентирате в сложната материя, както и да съм ви дал нови насоки за размисъл и експерименти в пътя към достигането на перфектното за ВАС настройване. Успех!