Вторник Окт 17

Бас китарата в микса

 
imageТрикове

Вкарването на бас китарите в микса може да бъде проблемно поради много причини. Начинът на свирене на музиканта например, може да направи живота ви труден, особено ако басиста е без опит и не свири уверено. Ако всичко което чувате е просто някаква поредица от ноти и шум от браждене по прагчетата можете да направите много малко, дори може да прибегнете към зареждането на плъгините със семплирани звуци, което би звучало като доста логичен избор в случая. Ако свиренето е чисто и прецизно обаче, ето някои препоръки...


1. Ако записвате баса през усилвател и микрофон, пуснете и слушайте тестов запис, за да се уверите, че няма прекалено силни или прекалено слаби ноти предизвикани от стоящи вълни в помещението. Ако има такива, преместете микрофона и бас кабинета и опитайте отново. Разположението им прекалено близо до стените, ъглите или в точния център на помещението увеличава шанса за появата на такива проблеми. Дори да запишете добър сигнал от микрофона, добра идея е на отделен трак да запишете и директен сигнал от баса, в случай, че се наложи да се променя нещо по звука на по-късен етап.

2. Начинът, по който баса се възприема, зависи също и от това какво друго се случва в микса. Инструментите, които звучат дълбоко и ниско могат да доведат до неяснота в ниския регистър, когато всички тракове се пуснат заедно. Слушайте микса с изключен бас и проверете какво друго се случва в нискочестотния диапазон. В повечето миксове единствения друг инструмент, възпроизвеждащ ниски, трябва да е басовия барабан. Така че използвайте high-pass филтри настроени на 12-18 дБ за октава, за да изрежете излишните ниски честоти от другите инструменти и вокалите.

3. В типичния рок/поп микс, касата на барабаните и бас китарата работят заедно, така че се уверете дали са правилно балансирани. Някои саунд инженери обичат да издълбават "дупка" в бас китарата чрез използването на еквилайзер или да използват side-chain компресия, за да дадат на касата собствено звуково пространство, но това е добре да се пробва и прецени за всеки отделен случай. Някои песни звучат по-добре, когато баса и касата звучат заедно, други пък изискват те да са по-ясно разделени и отчетливи.

4. Когато се смесва директно записан бас със записан от микрофон или от изхода на външен процесор, ниските честоти могат да се губят, ако сигналите не са във фаза. Отстраняването на това става лесно чрез преглеждане на вълните на двата трака и преместването на "микрофонния" трак така, че да се позиционира правилно спрямо директно записания. Това може да се направи чрез "offset" функцията на софтуера за аудио обработка, или просто чрез влачене на трака на съвсем малки порции. Ако това не може да бъде постигнато по този начин, може трака да се издърпа пред директно записания и след това да се използва дилей плъгин, за да се постигне перфектно позициониране.

5. Басът не е само бас! Ако беше така, щяхме да чуваме малко или никак бас китара от малките транзисторни радиа (например), тъй като те не могат давъзпроизведат същите ниски честоти, както могат да го правят големите говорители. За да сме сигурни, че басът ще се чува и през портативни аудио системи или компютърни колонки, е добре да прослушаме микса си и на нискобюджетни музикални системи включени в линейния им вход и след това да настроим еквилайзера в диапазона 250 - 1000 херца, за да сме сигурни, че звукът от баса има достатъчно присъствие в този регион, за да остане чуваем. Това също ще ни помогне да дадем на баса дефиниция в сложни миксове, когато се слуша на системи с големи говорители. Честотното търсене с еквилайзер може да ни помогне да разберем къде са ефективните честоти за всеки отделен инструмент.

6. Използвайте компресия, за да поддържате нивото на баса равно, особено ако басистът използва много слап и дърпане на струните (slap & pop). Ако сте уверени в използването на компресор, опитайте се да настроите времето за атака на компресора така, че атаката на нотите да минава некомпресирана. Комбинирайте това с най-бързия release time, което можете да зададете без напомпването да започне да става очевидно. Средно съотношение (ratio) от 5:1 върши добра работа при баса, но можете да опитате и по-голямо, ако музикантът има широк динамичен диапазон. Като начало използвайте намаляне на гейна (gain reduction) от около 8 дБ спрямо пиковете, а след това настройте прага (treshold) докато партията започне да звучи стегнато и равно.

7. Ако записаният сигнал на баса по някаква причина не пасва добре в микса, не е никакъв проблем да се процесне със софтуер за моделиране на бас усилватели, тъй като тези плъгини могат да добавят плътност и характер, което е трудно да се постигне с използването само на еквилайзер и компресор. Доста от моделите на усилватели включват и дисторшън компоненти, използването на които може да направи баса да звучи по-силно и с повече "ритник". Тази техника може успешно да се ползва както за директно записан сигнал, така и за записания с усилвател и микрофон.

8. Друга животоспасяваща техника е да се използва "fingerprint" еквилайзер, за да се имитира тоналния характер на известни добре звучащи бас партии при тази, върху което се работи в момента. Можете да използвате и добре семплиран бас като отправна точка, след което да създадете крива за еквилайзера и да напаснете записа си към него. Подобни плъгини сравняват спектрално двата звука, след това генерират комплексна крива за еквилайзера, за да дадат на процесвания звук същия спектрален образ като на референтния.

9. По време на миксирането ушите много бързо привикват към звука на микса, така че когато си мислите, че микса е вече почти готов, намалете баса докрай и започнете да го увеличавате постепенно, докато започне да звучи добре. Ако плъзгача е на почти същото място, значи наистина не сте далеко, но все пак направете кратка почивка, тъй като възприемането на микса може да се промени след нея. Просвирването на комерсиални миксове с подобна стилистика може да ви помогне като даде отправна точка, към която да се стремите.

10. Ако можете да постигнете чудесни резултати като игнорирате горните девет точки - направете го! Все пак препоръките са си само препоръки... Wink