Вторник Ное 21

FluxTone Speakers - част II

 
imageТехнологии

Почти всички от нас са запознати с проблема "нервни съседи" - досадните малки хора неразбиращи музиката ни и недоумяващи защо трябва да свирим толкова силно. Проблемът разбира се не е само със съседите, а също и със семейството, озвучителите, дори самите нас. Причината за силното свирене е повече от ясна - АМР-ът просто не звучи толкова добре, когато е намален. Как да жертваме перфектния тон, който сме постигнали с толкова труд и за който сме дали хххх лева? Steve Carey от FluxTone Speakers смята, че може да предложи решение, което не само върши отлична работа, но и е осезаемо по-добро от останалите до момента!

 

В: Магнитите във вашите говорители са медни. Какво ще кажете на китаристите, които се притесняват, че не получават говорител с керамичен или Alnico магнит, който да им даде точно тона, който те познават и обичат?

О: Модерните говорители използват предимно керамични магнити, които са много по-лесни за производство от Alnico. Керамичните магнити се появиха долу-горе по същото време, по което усилвателите започнаха да стават транзисторни, за да се получи по-голяма мощност при по-ниска цена. Поради това, че намотките на говорителите трябваше да издържат повече мощност, те имаха нужда от по-голям процеп, за да се съберат повече навивки в намотката на говорителя. Това направи процепа по-голям, което... при всяко удвояване на процепа има нужда от четири пъти по-силно магнитно поле, за да се запази същия магнетизъм в процепа. Такъв вид магнетизъм не можеше да се получи от Alnico магнитите без това да ги направи ужасно скъпи. Керамичните магнити бяха много по-мощни за килограм, така че те помогнаха за по-широкия процеп.

Приемайки, че китаристите могат да чуят разликата между керамични и Alnico говорители, ние си "загубихме" времето необходимо за инсталиране и тестване на абсолютно едни и същи конуси в керамични, Alnico и field-coil корпуси. След като премахнахме променливите, по мое наблюдение, и в лабораторията и на сцена, разликите в тоналните характеристики не са толкова големи в зависимост от магнетизма, а по-скоро от теглото на движещите се части, от какво са направени и дистанцията, която изминават при движението си. Старите Alnico говорители имаха много ниска мощност, оттам подвижните елементи бяха по-леки и не се движеха толкова много, затова и можеха да достигнат до онези деликатни честоти много по-бързо.

В: Вие предлагате различни типове говорители. Колко типа звучене има и това стандартните типове, които се използват в китарните усилватели ли са?

О: Имаме около 6 типа звучене до този момент. Имаме поръчкова мембрана изработена от Еминенс, звучаща много, много близо до оригиналнияте Jensen P12Q или Jensen P12R - старите Alnico говорители, които идваха с маломощните Фендър усилватели от 50-те - онези, по които на доста от хората им текат лигите. Ние инсталираме тази мембрана в един от нашите корпуси, така че когато се използва точно този FluxTone говорител, той звучи също като въпросните стари Jensen-и. Също така използваме конуси произведени в Италия от компанията, която купи името Jensen, и чиито конуси в момента по принцип идват с усилватели като новите Fender Twin Reverb. Слагаме тези мембрани за друго звучене, ако ви харесва точно това. И освен това имаме 4 различни мембрани, които вземаме директно от Celestion.

99% от звука всъщност идва от движещите се части, а не от корпуса или боята или как магнитното поле се създава. Всъщност идва от теглото на намотката, размера на проводника, размера на бобината, размера на процепа... всичко това. Движещите се части - мембрана, шапка, бобина, трептилка - всички тези неща са залепени заедно и се движат като едно цяло. Масата на всички тези елементи, дължините на хартиените фибри в конуса плюс някои дреболии (лепило, влажност, др.) всички те диктуват какъв точно ще бъде звука.

Стига да вземеш целия този модул (включващ конус, трептилка, бобина, всички движещи се части), ако ги вземеш да речем от Celestion Gold говорител и ги сложиш в друга рамка, той ще звучи по същия начин, защото движещите се части са същите.

Ние слагаме тези модули директно в наш хардуер. Така че ако искаш да си купиш от нас Celestion Blue, ти получаваш всичко което е Celestion Blue поне що се отнася до неговите звукови параметри и мощност, само че го получаваш с VMT технологията на FluxTone. Тъй като произвеждаме говорителите общо-взето един по един, ние имаме доста малка продукция, така че можем да поддържаме толеранса на качеството в много тесни граници. Цялостната ефективност на нашите говорители обикновено е същата или по-висока от еквивалентния "фабричен" говорител.

В: Слагате тези говорители във ваши кабинети, но можете ли да подмените наличния говорител в нечий усилвател?

О: Абсолютно! Хора идват при нас с техни стари класически модели, които не искат да променят завинаги. Можем да демонтираме оригиналния говорител и да го сложим в кутия, за да го приберете в някой шкаф (защото често те струват почти колкото целия усилвател). След това инсталираме FluxTone говорителя заедно със захранването до него, което представлява просто една малка кутийка с потенциометър на нея. Имате стария си усилвател и той е с любимото ви звучене, но през FluxTone спийкър, така че нямате нужда от допълнителен кабинет. Хората ни изпращат усилвателите си, ние подменяме говорителя и им ги връщаме. Или пък можете да закупите само говорителя и захранването му и да си го монтирате сами. Предлагаме доста варианти.

image

В: А как работят в конфигурация 2х12 или 4х12? О: Можете да го направите както си искате. Ако искате да обогатите звука, както правят някои звукозаписни студиа, можете да сложите 2 или 4 спийкъра всеки с различен тип звучене в един кабинет и да имате отделен контрол за всяко от тях, така че всъщност да смесите и напаснете звученето. По този начин можете да получите уникален звук, несъществуващ никъде друг, или да имате всеки един от отделните звуци, които сте избрали. Също можете да закачите 4 говорителя към едно общо захранване.

В: Какви са плановете ви за бъдещето на FluxTone?

О: Търсим различни варианти за ОЕМ доставки, набавяне на различни лицензни споразумения за снабдяване на някои фирми, и се оглеждаме за партньорство с производителите на говорители, за да можем да видим тези неща в едно малко по-масово производство.

 

Темата ми е доста интересна тъй като отдавна търся (и далеч не само аз) ефективни решения за домашно свирене с ЯКА апаратура. Но... имам две новини: лоша и лоша.

01. Цената на говорител от FluxTone Speakers е между $750 и $850 за един брой. Дори в САЩ трудно някой ще си купи просто за теста, а дори и след проба на живо и когато е категорично убеден, че ще му върши работа. Поне аз такива мнения прочетох и то те бяха далеч повече от 2-3.

02. След като прочетох интервю-то и няколко други материала по въпроса се захванах да търся семпли/ревюта/тестове. Намират се, но доста от тях са "недотамнезависими", а и нито един не беше добре направен, поне аз не открих. Бих искал да видя/чуя "лабораторни" тестове. Това, което аз бих искал да се направи, е да се запише един и същи АМР с едни и същи настройки при липса на атенюация и различни нива на такава. Но записан в студио, с качествени микрофони (най-добре няколко) и съответната апаратура, след което софтуерно да се изравнят нивата на семплите, за да може да се чуе разликата единствено в тона. Всички знаем, че ухото се "лъже" и приема по-силния звук като по-як, самият принцип на работа на човешкия слух предполага "грешки" при различни по сила семпли.

Друга компания също предлагаща подобно решение е Eminence. Говорителите Reignmaker & Maverick с патентоватата технология FDM позволява по подобен начин да се променя силата на звука. Принципът е сходен, но техният спийкър не изисква захранване, тъй като е пасивен. Максималното намаляване е около 9 dB (при FluxTone е около 25 dB, което е доста повече). Двете компании не работят в сътрудничество и нямат общ бизнес.

image

Докато търсех повече информация по въпроса попаднах на тема в един сериозен форум, в която уважаван негов потребител твърдеше, че всъщност идеята си е лично негова и всичко, което FluxTone Speakers правят е замислено за реализация от него и то по абсолютно същия начин. Двамата със Steve Carey имали среща по време на една от техните "музикални конференции", където форумния фен споделил идеята си в детайли. Не били подписали документи (някакви техни споразумения за неразгласяване и/или използване на ноу хау), така че не може нищо да бъде направено по съдебен път. Не знам каква е дозата истина в тази история, просто беше интересно да се прочете. Не е изключено и да е фалшименто, макар че не изглеждаше така. Но... кой знае...