Blackstar HT-Dual - част I
Автор: Baby Thomas
Blackstar е млада 5-годишна компания, основана от двама бивши служители на Marshall. Фирмата е английска, но производството е изнесено в Корея. Което обаче не смятам, че трябва да ни прави скептични още преди да сме пробвали някой от продуктите им. Те предлагат не само качествените и скъпи усилватели, с които са известни преди всичко, но и няколко лампови овърдрайв/дисторшън педал-ефекти с доста интересни функции. По-долу ще разгледаме най-функционалния от тях - двуканалният HT-Dual.
Конструкция
Малко е глупаво да се смята, че теглото определя качеството на един ефект, но когато разглеждаме 'камиончета' малко повече тегло не вреди. Никой не обича да гони ефектите си по сцената, защото са твърде малки и леки. HT-Dual може да изглежда като тухла с теглото си от 1.2кг и правоъгълната си форма, но солидния алуминиев корпус и устойчивата гумирана долна част гарантират, че ще педалът ще остане на мястото си до края на шоуто. Черните букви много добре се комбинират с бляскавия сребрист основен цвят, а качеството на използваните бои изглежда ОК. В центъра на ефекта има хромирана решетка, под която се забелязва 'сърцето' на ефекта - предусилвателна лампа 12AX7 (ЕСС83). Капачките на потенциометрите също са хромирани и са в унисон с решетката и суичовете. Като цяло дизайна е изчистен, стилен и приятен.
Защо лампа?
Използването на лампи в педал-ефекти не е нещо ново. Доста производители са го правили през годините. Някои, за да продадат ефекта си за по-добър, други, защото наистина държат на добрия звук и искат да се доближат до характерното държание и нюанси давани от ламповите усилватели. Често фирмите от първата група слагат светодиоди, за да 'помогнат' на лампите да светят по-силно. Не че това е критерий за по-добър звук или повече драйв (дори изобщо, това е мит!), но явно е добър маркетингов ход, защото се среща при не един продукт. Освен това изглежда по-яко. ;) Едно от главните неща по които обаче Blackstar се отличават от доста други производители е това, че лампата работи на 300 волта! Това е волтажа, който се ползва в един усилвател, което означава, че лампата в този ефект трябва да има същите звукови характеристики и динамика като лампите в един истински лампов усилвател. Това е и причината педалът да не може да се ползва на батерии. Той идва със захранване осигуряващо 16 волта променлив ток, които след това се умножават и изправят вътре в самото устройство. Но защо пък лампа? Най-простия отговор на този въпрос - всичко е заради клипинга. Когато поставим един транзистор в режим overdrive, резултатът е остър и зъзкащ дисторшън причинен от квадратната форма на звуковата вълна. Това се получава, тъй като горния и долния край на сигнала се орязва и не звучи толкова 'музикално'. Лампата от друга страна клипва по-плавно и (видимо на осцилоскоп) вълната е по-заоблена в краищата си и е с една по-сложна форма. Нивото на кривене е повече, а хармониците подчертани от клипването са четни и по-малко дисхармонични. Лампата използвана в този педал е 12AX7 (известна в Европа като ECC83). Тя е с два триода, което е все едно имаме две лампи в един корпус. В китарните усилватели, а и в този ефект, тя се използва за каскадно усилване на сигнала (cascaded gain), като резултатът е по-пълно и гладко звучащ овърдрайв.
Една от най-интересните функции в HT-Dual е ISF (infinite shape feature), която има впечатляващо голямо влияние върху основния тон. От фирмата подчертават, че това не е просто поредната врътка 'Contour' с друго име или полупараметричен еквилайзер, каквито се предлагат в някои усилватели. Вместо това ISF действа като измества центровете на EQ контролите и съответно променя изцяло характера на тона само с едно леко завъртане! Контролите за еквилайзера и ISF са общи за двата канала, но гейна и изходното ниво са с двойни потенциометри, осигуряващи отделна стойност за всеки от каналите. Присъства и бутон, превключващ режимите клийн/крънч на първия канал. По интересен начин е реализирано и управлението - когато се натисне 'несветещ' суич, съответния канал се активира, а когато се натисне 'светещ', ефектът минава в режим байпас. Тъй като при хай-гейн схеми превключването може да е съпътствано с нежелано кликане/пукане, тук изрично няма тру-байпас, а се разчита на буфериран активен байпас, който осигурява тихо превключване без нежелани звукови ефекти, а и педалът може да се ползва безпроблемно с дълги кабели и повече ефекти във веригата без да пострада сигнала ни. Освен стандартния изход за китарен усилвател, HT-Dual има и втори емулиран изход, който е подходящ за свързване например директно в пулт или компютър. EQ кривата е направена да наподобява цялата РА (power amp) секция на усилвателя и кабинета към него, а не е само един обикновен лоупас филтър какъвто може да се срещне на доста спийкър симулатори.
Звук
Стигнахме и до най-важната част. Ако един ефект звучи зле, то няма особено смислена причина за съществуването му. Дотук това педалче обещаваше доста, но нека видим дали ще оправдае надеждите. Звуците, които HT-Dual може да осигури са... много! Включвам захранването и виждам съмнително силна светлина идваща от лампата. След кратък, но внимателен оглед установявам, че е 'подсилена' с помощта на светодиод. Не мога да кажа, че съм очарован, това винаги буди съмнение, но все пак по спецификация лампата би трябвало да работи в оптимален режим. Както вече стана дума, педалът е двуканален, но първият канал има два режима, сменящи се чрез бутонен превключвател. EQ корекциите засега съм оставил почти линейно. В първия си режим, ефектът предоставя чисто звучене. Единичен адаптер, два сингъла, леко намален волюм - държи се изключително добре. С тон пот намален почти докрай се получава много приятен 'strumming' пресет (често забравян от доста китаристи). При включен двоен адаптер (особено ако е по-силен) и в крайно положение на 'гейн 1' започва да се появява лек крънч - нещо характерно предимно за ламповите усилватели. Нека проверим и самия крънч канал. Започвам с гейн на 9-10 часа. Чувам мек и приятен крънч, подходящ за лек рок и блус например. Увеличаването му до 14-15 часа постепенно дава повече и повече драйв и ефектът започва да си показва 'зъбите'. При това ниво спокойно могат да се свирят неща тип Led Zeppelin, Deep Purple, AC/DC. На бридж адаптер имаме доста добър и стегнат звук, а на нек пикап соло линиите са много приятни и 'мазни'. Прави ми впечатление и това, че ефектът изобщо не е шумен, поне засега. Нека проверим как ще се държи при любимия ми тест - волюма на китарата на 10%, два адаптера и сплит на намотките им. Ха! Веднага получих прекрасен клийн саунд, много сходен на този отпреди да натисна бутона за крънч. Това е характерно за ламповите усилватели и е много рядко срещано в солид-стейт драйв педалите. Ето че този ефект ме изненадва повече от приятно. Опитвам и друго - свирене с различна динамика на ударите на перото. При добри усилватели така доста ясно се усеща как силата на звука намалява съвсем леко, а нивото на кривене спада чувствително. Да, има го и тук при това доста отчетливо. Това специално за мен означава само едно - лампата определено работи и то работи както трябва! Аз лично си отдъхнах и преглътнах буцата, която беше се появила в гърлото ми след като видях лампата осветена от онзи готин светодиод.
Очаквайте съвсем скоро втората част, която ще бъде придружена с доста семпли!