Vox Tonelab ST - част II
Автор: Baby Thomas
За познаващите ме следващата статия може да се стори малко странна предвид това, че съм отявлен проц-хейтър, а обект на ревюто е именно един китарен процесор - Vox Tonelab ST. Пробвал съм и имам и други продукти на Vox, а и понеже въпросния процесор изглежда интересен "на хартия", реших да си поиграя с него и да видя дали резултатът няма да ме изненада. Приятно или не - ще видим...
Пресетите са разделени на две групи - потребителски (от 0 до 49) и фабрични (от 50 до 99). Фабричните (както споменах по-горе) започват с няколко настроени за конкретни известни песни пресети. Ето ги и тях по ред на номерата:
- 50 Back In Black
- 51 Man In The Box
- 52 Jessica
- 53 Paranoid
- 54 Smoke On The Water
- 55 Layla
- 56 Sweet Child O Mine
- 57 The Trooper
- 58 All Along The Watchtower
- 59 Free Bird
- 60 Smells Like Teen Spirit
- 61 Message In A Bottle
- 62 Pride & Joy
- 63 Hot For Teacher
- 64 Tush
- 65 Satch Boogie
- 66 Black Dog
- 67 Enter Sandman
- 68 Tie Your Mother Down
- 69 For The Love Of God
Не пробвах всички, тъй като не знам всички песни, но от 10-те, които са ми познати, повечето звучаха добре. Специално на мен изобщо не ми хареса 67 и донякъде 54, но останалите бяха ОК. Ще чуете няколко по-късно в семплите, които записах. Потребителските пресети са в началото и там можете да запишете своите си характерни бленди. Записването е лесно - настройвате си всичко, натискате бутона Write (дисплея започва да мига), с металните суичове избирате номер и отново натискате Write. Направих си 4 пресета, с които записах две песни (линковете малко по-долу). Самите пресети се сменят бързо и не усетих значителен дилей, пукане или други нередности при смяната им.
Как обаче звучи процесора? Все пак това е най-важното и всичкото удобство и красота биха били усилия на вятъра, ако саунда е гаден и неизползваем, нали? Лично аз винаги съм бил и ще си остана любител на изцяло ламповите усилватели (поне откакто чух за първи път такъв), но в интерес на истината в последно време излизат все по-добри моделинг симулации в процесори или като софтуер за компютър. Съчетано с удобството на работа, ниската цена и богатия набор звуци/ефекти това ги прави добър избор за тренировка в къщи, а според доста хора (not me ) дори за свирене на репетиции или концерти.
Започнах разучаването на звуците от 33-те вида симулации на усилватели. Тъй като не разполагах с много време ограничих усилията си до "основните" 11, които са в графата "стандартни" (зелена светлина на диода). На линия са от най-клийн клийн до сравнително злобен метъл драйв. Моделите са на доста известни марки/модели, включващи Vox, Fender, Marshall, Mesa... а може би и други, не съм правил рисърч относно това кои точно модели са симулирани. Като цяло останах приятно изненадан от звученето не само на клийн моделите (което принципно е по-лесното за симулиране), но и от тежките такива. Едно от най-важните неща, които трябва да се запомнят е това, че не всеки АМР звучи добре с всяка кабинет симулация!!! В упътването пише кои си подхождат и са препоръчителни, но аз експериментирах успешно и с други комбинации. Другото важно нещо е да се експериментира с параметъра Presence! Той може съществено да промени звученето на комбинацията AMP/Cabinet и всъщност много често е ключа към оправянето на проблема "прекалено мътно/прекалено брайт звучене". Системата за подтискане на шума не е лоша, макар че на мен ми идваше предозирана във фабричните пресети. Проца като цяло не е особено шумен и смятам, че можеха да не се престарават там. А може би така е по-добре при по-силни (за репетиция/лайв) нива, аз лично тествах само в къщи. Все пак първоначалното ми впечатление, че липсва осезаемо състейн се оказа причинено именно от тези относително агресивни NR настройки - имайте го предвид като тествате в магазина!
Качеството на ефектите според мен отстъпва малко на АМР/кабинет симулациите. Някои от тях са си откровено странни и неизползваеми по принцип, но все пак намерих някои, които ми харесаха и определено вършат работа - Wah ефекта (който се контролира с педала, не е Auto-Wah), двата вида овърдрайв, хорусите, дилеите. Tube & Botique OD педалите например вършат чудна работа за леко "избистряне" на звука, за повече драйв и пънч, или пък за соло бленда. Хорусите са чудни на клийн (пък и не само там), дилеят не е лош. Лично за мен е малко "ненастройваем" предвид само двата параметъра за корекция, но в никакъв случай не е гаден. Бутончето Tap tempo много ме зарадва с присъствието си! Ривърба също ми се стори приятен (аз лично не ползвам никога) и все пак успешно му намерих приложение. В крайна сметка без да се усетя се заиграх около 2 часа първия път и още около 3 часа на следващия ден, което е голям успех за процесорната индустрия предвид факта, че рядко изтрайвам някоя подобна играчка за над 10-15 мин.
Разполагах с относително малко време, за да тествам Vox TonelabST, но успях да го включва в лампов АМР, лампово китарно крайно стъпало, студийни слушалки, домашна Хай-Фай система и компютър. Смея да твърдя, че навсякъде звучеше ОК, като разбира се спазвах по-горните си указания при включване в различни апаратури, и това ме учуди приятно. Естествено един и същ пресет не звучи еднакво добре навсякъде и се налага някоя и друга корекцийка, но това е съвсем нормално. Една от функциите, които ми беше особено интересно да тествам, беше USB връзката с компютър. Не съм се занимавал да слагам софтуера за редактиране на бленди, исках да видя възможностите му като аудио интерфейс. Намерих един подходящ USB кабел (като за принтер, от едната страна конектора е Type B), включих го в компа и вече беше готов за записи (поне на MacOS е така бързо и безпроблемно). Стартирах Logic Pro 9, зададох го като входен и изходен интерфейс и си звукна одма (с думата "одма" поздравявам населението на Кърджалийски окръг (б.а. - справка "Улицата")). Не усещах някаква латенция, пуснах и бекинг трак - вървеше си гладко и приятно. Успях да запиша няколко песни с фабричните пресети, които ми харесаха на-много, както и 2 песни със създадени от мен пресети. При записа също нямаше накъсване/пукане и т.н., записах всичко и приключих бързо.
След като върнах процесора седнах да миксирам се оказа, че записаното се разминава лееекинко с бекинг траковете. Подобни проблеми имам и с вградената си карта - уж свиря добре (поне по време на записа си се чува ОК), а след това при просвирване има някакво минимално разместване, което дразни и ти идва да се обесиш на 6-та струна, защото не можеш да го изсвириш ОК. Което обаче не е източника на проблема (след като пробвах да записвам с читав Firewire интерфейс се оказа, че всъщност мога да си свиря нещата). Това вероятно може да се коригира с DAW опцията "Recording Delay" (или както е в съответния софтуер), но не съм се занимавал толкова детайлно. На някои от семплите, където дразнеше супер много, мръднах клиповете ръчно, но никога не ми се е получавало да се подравнят идеално.
Ето и самите семпли:
Download | Name | Play | Size | Length |
B a c k I n B l a c k ( A C / D C ) F a c t o r y P r e s e t # 5 0 |
|
1.9 MB | 1:03 min |
|
S m o k e O n T h e W a t e r ( D e e p P u r p l e ) F a c t o r y P r e s e t # 5 4 |
|
3 MB | 1:38 min |
|
S w e e t C h i l d O ' M i n e ( G u n s A n d R o s e s ) F a c t o r y P r e s e t # 5 6 |
|
1.5 MB | 0:48 min |
|
T h e T r o o p e r ( I r o n M a i d e n ) F a c t o r y P r e s e t # 5 7 |
|
0.9 MB | 0:28 min |
|
F o r T h e L o v e O f G o d ( S t e v e V a i ) F a c t o r y P r e s e t # 6 9 |
|
3 MB | 1:37 min |
|
P u l l M e U n d e r ( D r e a m T h e a t e r ) C u s t o m P r e s e t |
|
6 MB | 3:16 min |
|
C r y F o r Y o u ( A n d y T i m m o n s ) C u s t o m P r e s e t |
|
4.7 MB | 2:35 min |
|
Joomla! web design... |
Цена: Около 370 лева
Плюсове: Нещата, които ми харесаха са на първо място изключително опростения и логичен дизайн и лекотата на работа; добрите възможности за включване на практика във всякаква апаратура; добрите (като за процесорче) моделинг симулации на усилватели/кабинети; нелошия тунер.
Минуси: Като цяло най-големия недостатък на процесора е невъзможността да се включват и изключват отделните ефекти, поне с крак е невъзможно заради размера на черните бутончета, но това е направено нарочно, за да си купите по-големия модел - типичен капиталистически ход!
Заключение: Интересен, приятен и лесен за употреба процесор подходящ предимно за домашни занимания с достатъчно звуци и възможности за включване.
Оценка: 4,5/5