Вторник Дек 03

String Tension - част I

imageCorrect set?

Това е още една малко странна статия, но смятам че немалко хора ще открият в нея непозната и интересна информация. Както и ще могат да си обяснят някои проблеми, които са усетили, но не са знаели причините за тях.

Става дума за размера на струните, които ползваме, или по-точно за теншъна (напрежението) им. Един от източниците на информация по темата е сайтът ZacharyGuitars.com, поне аз оттам се "вдъхнових" да започна проучването си и да направя някои калкулации. Изчерпателно инфо за теншъна, формулите за изчисление и още други дивотии по въпроса има на доста места в Интернет, но сякаш никъде не срещнах добре поднесена материята, затова реших да се опитам аз да го направя - на български. Тук искам да вметна, че не съм фен/приятел/риселър и т.н. на който и да е от горния сайт, нито това е агитация да се пазарува оттам. Целта на статията е чисто информативна, както и да ни накара да се замислим и експериментираме.

На ZacharyGuitars.com има страшно много писаници и немалко полезна информация. Но и плявата е много и въпреки че на моменти доста забавлява стилът на писане (и дразни в същото време!), ако човек иска да прочете стегнат, добре структуриран и написан и предимно технически текст - няма да го намери там. Разбира се, който иска винаги може да го посети и да се информира допълнително, аз ще спомена само няколко неща.

Авторът обяснява как по времето, когато е направил първия си бас, се е сблъскал с проблема за "некоректните" размери на струните, тъй като купеният от него стандартен сет е бил с най-малка сила на опън на четвърта струна (най-дебелата). Което като се замисли човек... това не е много логично. Не би ли трябвало теншъна на всички струни да е еднакъв, след като се настрои? Еми не точно. Тъй като когато струните стават по-дебели те изискват да имат по-голям теншън спрямо по-тънките струни - постепенно увеличаващ се в посока от високо към ниско звучащите струни. Това е progressive tension (нарастващ опън). Както масата на струната трябва постепенно да нараства, за да може да възпроизведе ниските честоти, така и теншъна трябва да нараства. Или казано съвсем накратко: по-ниско звучене - повече маса - повече теншън.

Някои китарни гении като да речем Инви Малмстийн, Закк Уайлд (и много други разбира се) имат собствени кастъм сетове струни, които са с по-дебели басови струни. И производителите ги наричат "light top heavy bottom". А по-скоро трябва да се казват "correct top correct bottom". Всъщност проблема с размерите е причинен именно от производителите, които не смеят да ги променят, защото "Еми то кой ще си купи нестандартен сет?" или просто защото над 90% от свирещите влизат в магазина и търсят 10-46 (примерно). Ако фирмата Х започне да произвежда някакъв да го наречем "алтернативен" откъм размери сет, то почти всички (даже по-скоро съвсем всички) ще си купят струни от съседен производител, защото те са "стандартен" размер, какъвто клиента ползва от години. И в крайна сметка се стига назад във времето до 1954 г. (примерно), когато някой си там инженер (или какъвто се пада точно) е решил да се произвеждат размери 10-46. Разбира се това важи за всички типични размери, макар при някои ситуацията да е мааалко по-добре (но наистина малко).

Нека разгледаме теншъна на струните на един стандартен за индустрията размер китарни струни познат ни като "10-46". Размерът е в инчове, а теншъна в либри. Не виждам смисъл да конвертираме мерните единици, тъй като всички сме свикнали с американските размери струни, пък и най-важни всъщност са интервалите между теншъна, а не абсолютните стойности.

image

Смятам всеки от нас може да си направи елементарния извод, че в стойностите горе нещо куца. Логично ли е според вас втора струна да е с по-малък опън от първа? Да не говорим за шеста, която е БАЯ "по-лека" от предхождащата я 5-та и дори от 4-та! Да, знам че много от вас ще кажат "Ние ползваме ушите си, а не някакви таблици с числа!" и ще са абсолютно прави. Но също така всеки който е експериментирал с различни като размери сетове смятам ще се съгласи, че по-дебелите басови струни имат повече тяга, пънч, повече яснота и по-стегнати ниски честоти. Което всъщност обединява теорията и практиката в едно общовалидно цяло - "стандартните" размери струни са грешно подбрани! Нека разгледаме теншън стойностите на предлагания на сайта ZacharyStrings.com сет "десятки".

image

И с невъоръжено око се вижда, че стойностите са променени и са прогресивно увеличаващи се и с по-плавен преход от струна към струна. Доста по-приятно за окото, нали?

 

Очаквайте скоро и част II на този материал!