Събота Ное 23

FluxTone Speakers - част I

imageТехнологии

Почти всички от нас са запознати с проблема "нервни съседи" - досадните малки хора неразбиращи музиката ни и недоумяващи защо трябва да свирим толкова силно. Проблемът разбира се не е само със съседите, а също и със семейството, озвучителите, дори самите нас. Причината за силното свирене е повече от ясна - АМР-ът просто не звучи толкова добре, когато е намален. Как да жертваме перфектния тон, който сме постигнали с толкова труд и за който сме дали хххх лева? Steve Carey от FluxTone Speakers смята, че може да предложи решение, което не само върши отлична работа, но и е осезаемо по-добро от останалите до момента!

Технологията VMT (Variable Magnetic Technology), която е в основата на тези говорители, използва изцяло различен подход за намаляване на общата сила на звука, при това без изобщо да променя звука. Редуцирането на силата е до около 25 dB. И докато FluxTone системата е нова, то тази VMT технология всъщност е доста стара идея - на възраст от около половин век...

 

По-долу можете да прочетете интервю със Steve Carey:

image

В: Можете ли да ни разкажете нещо повече за вас и как започнахте да се занимавате с това?

О: Получих доста добра основа в ламповата теория и схемотехника през 60-те. Бях в един експериментален курс предложен ни една година в гимназията. Бяхме около 140 човека... беше катастрофа... прекалено много информация. Но се случих да бъда на вярното място във верния момент и се възползвах. Преминахме обучение от заряди на атомите до суперхетеродинни радиоприемници за 9 месеца. Направих първия си лампов усилвател в края на 60-те и навлязох в ремонта на Хай-Фай апаратура през 70-те. След това започнах да изработвам РА озвучителни системи през диско ерата, изработвах озвучителни системи за църкви - такива неща. Правехме големи транзисторни усилватели в началото на 70-те, когато не можеха да се купят. Преди няколко години направихме бар и построихме сцена. Правехме блус джемове, местни шоута. И естествено се сблъскахме с вечния проблем: приятелката ми казваше "Не мога да приемам поръчките по телефона, защото тези момчета свирят прекалено силно. Не можеш ли да ги намалиш?". Разбира се китаристите отговаряха: "Не, това ще убие тона ми!". Един по един изпробвахме всички варианти за намаляване на силата на звука без да убием тона. И един по един китаристите казваха или "Дааа, това звучи като другата ми апаратура, която има Мастъл Волюм" или пък казваха "Не работи." Опитахме да направим регулируемо захранване за крайните лампи; използване на малка крайна лампа и индуктивен товар и след това да усилим сигнала; всички нормални Мастър Волюм контроли. Също така имахме най-различни атенюатори и други подобни устройства (тъй като бяхме в Хай-Фай бизнеса, такива ни се намираха в изобилие за тестове на усилватели). През цялото това време някъде на дъното в ума си аз знаех за това, което щеше да се превърне във FluxTone System, но през цялото време си мислех, че е прекалено сложно за реализиране, за да постигна необходимия ефект. Защо да искам да го правя? След като обаче всичко друго, което опитахме, нямаше задоволителен резултат за китаристите, които свиреха в бара ни, аз най-накрая казах "Добре, ОК!" И така започна малко производство за сглобяване на говорители.

В: И тогава решихте да се захванете и да решите проблема по сложния начин?

О: Да. Имах един стар field coil speaker (говорител с електромагнит) и направих променливо захранване за него. Направих всички предварителни тестове. Извиках няколко китариста, живеещи наблизо, които свиреха от 30 или 40 години, и ги помолих да посвирят и тестват "това нещо". След това го показахме на други китаристи. Те искаха да го чуят и тогава неизбежно това, което аз наричам "FluxTone усмивка", се появяваше на лицата им. Те чуваха неща, които аз не мога, тъй като те свиреха от 20, 30 или 40 години и са настроени да чуват и най-малките нюанси. Аз съм просто човек с осцилоскоп търсещ изкривявания на сигнала. Доста трудно е да се види на измервателната апаратура и още по-трудно е да се чуе. Но китаристите можеха и когато чуваха, че VMT технологията работи, те казваха "Ти го направи!". И аз започнах да я демонстрирам в местни магазини тук в Колорадо и всеки път присъстващите завършваха с думите "Това наистина работи!". Три години по-късно все още не съм намерил някой, който да каже, че не работи.

image

В: А натъкнахте ли се на някакви проблеми?

О: Единственото негативно нещо беше това, че говорителите с електромагнит са зарязани през 50-те години. Кой ги произвежда? Никой! Нашият патент не е за говорител с електромагнит. FluxTone патентът е за определен начин за използване. Електромагнитният говорител съществува от 20-те години насам. Той беше изоставен когато технологията мръдна напред. Тогава нямаше Alnico и нямаше начин да се направи наистина силно магнитно поле с rare-earth магнити, така че магнитното поле се създаваше с намотка. Също така се използваше и за "изглаждане" на захранването и подтискане на шума, тъй като тогава ги нямаше сегашните големи кондензатори. Така че използването на field coil (намотка създаваща магнитно поле) за тези две важни неща беше достатъчно, за да е жизненоважно дълго време. След Втората световна война обаче (и появата на Alnico) хората разбраха как да създават силни магнити. Производството на field coils беше прекалено скъпо и прекалено сложно, включваше използването на твърде много мед, имаше твърде много труд...

В: Значи вие тръгнахте в посока обратна на технологичното развитие?

О: Точно така. Тогава никой не искаше да намалява силата на магнитното поле на говорителите. Защо някой би искал да го прави? Те се опитваха да постигнат възможно най-голямата ефективност, която могат. Да не споменаваме и това, че онези стари говорители работеха със смъртоносни волтажи! С FluxTone ние направихме редизайн на field coil системата и нашите говорители оперират при безопасни волтажи - можете дори да поставите пръста си на терминалите.

В: Как функционира?

О: FluxTone има много малка или никаква стойност с транзисторен усилвател, тъй като транзисторните усилватели нямат изходен трансформатор. Лампите оперират при толкова високи волтажи, че не могат да бъдат свързани директно към намотката на говорителя. Има такова несъответствие между волтажа и напрежението, че то прави необходимо използването на изходен трансформатор. В случая с ламповия усилвател изходния трансформатор, представляващ магнитно устройство, е свързан директно към намотката на говорителя, която също е магнитно устройство. Докато те са свързани помежду си с нищо друго освен ел. проводници, те образуват магнитна верига, така че когато претоварите изходните лампи, тази верига започва да "звънти" и създава тонове, които всъщност не идват от китарата ви. И те са общо взето в унисон с това, което свирите. Това е нещо подобно като при органа: натискаш един клавиш и получаваш един тон. Издърпваш някакъв суич и получаваш цял "хор" от тонове, всички от които са асоциирани с този клавиш.

Ако сложите нещо между изходния трансформатор и намотката на говорителя, като например атенюатор, той пречи на тези тонове да бъдат създадени или те са толкова тихи, че вече не можете да ги чуете... вие неизбежно възпрепятствате или направо убивате тези обертонове, които са генерирани от натоварването на усилвателя. Това, което направихме ние с Fluxtone, беше да променим възможността на говорителя да бъде силен - чрез регулиране на магнитното поле. Ние премахнахме постоянния магнит и го заменихме с електромагнит и вече регулираме силата на този електромагнит.

Съществува малък процеп, през който намотката на говорителя влиза в самия корпус и този процеп има магнитен интензитет, който се измерва в Гаус (Gauss), и показва колко е силен магнитния поток в този процеп. Ние променяме силата на този поток чрез използването на променлив магнит, който не пречи на взаимодействието между намотката на говорителя и изходния трансформатор, така че каквито и обертонове да са генерирани - те все още са си там. Това е като да се намали размера на магнита на говорителя, откъдето и способността на този говорител да бъде силен.


Очаквайте скоро и втората част на материала!