Shure SM 58
Автор: Христо Петров
Световният стандарт за вокали
Има продукти, признати от всички и това се дължи на факта, че са издържали теста на времето и доказали себе си. Примери са микрофони като RCA 77, който е бил предпочитан от редица инженери за студиен запис през 40-те до 60-те, заради способността му да прихваща по натурален начин звука; легендарните AKG C12, Brauner Vm 1, Telefunken U47... В наши дни много звукови инженери са обзети от ретро мания и продължават записи с такива образци, твърдейки че единствено с определен микрофон може да се постигне специфичен тембър, определян като: топъл, копринен, трептящ, въздушен, ярък или брилянтен…
Преди десетилия се е търсело нещо запомнящо се като звучене, което да грабва внимането от първото слушане, а не след намесата на еквилайзера, заради самото удобство. Важна роля изиграва микрофонът Shure SM 58, който чрез специфичната си окраска става предпочитан от звукови инженери главно за вокали и постепенно добива широка популярност. Години по-късно Shure SM58 извоюва името си на "класически микрофон за вокали". И до ден днешен всички са свикнали с начина, по който той звучи и не биха го заменили за нищо друго.
Повечето добри и велики неща биват откривани по случайност. Такъв е и следващият пример: кралят на рока Елвис Пресли използва трик – да държи микрофона обвит от една ръка и да пее близо до него. Това въвлича т.нар. ефект на близостта (proximity effect). Ефектът се получава при насочени микрофони и се характеризира със затихване на високите и изпъкване на ниските честоти. Така вокалът придобива плътност и пънч (напомпаност). Едва ли има някой, чувал Елвис Пресли и незапомнил гласа му. Комбинацията от любим микрофон и звукоинженерски трик е брилянтна. Боно от U2 например е фен на ефекта на близостта, използвайки Shure SM 58.
Присъствието на Shure SM 58 е на сцените на концертите на Ерик Клептън, Шерил Кроу, Майкъл Джексън, INXS, Том Джоунс, Rise Against, Моби, Iggy Pop, System of a Down и редица други рок и поп изпълнители.
Техническа характеристика
Цялостната честотна лента е от 50Hz до 15кHz, като присъства басово постепенно отстраняване, започващо от 100Hz надолу. Отличителен и присъствен във високите (3kHz, 5kHz, 8kHz), той оформя представата на звученето на вокали в цялата звукозаписна индустрия и си извоюва името на модел за класическо звучене, именно поради специфичността на честотната окраска. Дефинира стандарта за рок вокали от десетилетия. Въвлича в себе си компресия, която присвоява свойството на т.нар. „пънч” – напомпване. Кардиоидната насоченост позволява улавянето на звука само от една посока, като това е от особена важност при изпълнение на сцена, защото не позволява улавянето на звуци от други източници и намалява появата на микрофония. Улавянето около микрофонната ос е равномерно и симетрично.Номиналният импеданс е 150 ома. Прекаран през добър предусилвател, дава невероятни резултати, като в повечето случаи честотните и динамични корекции се свеждат до минимум.
В действие
Направихме няколко теста с този микрофон, използвайки три различни преампа и един метод на конверсия. Тракът беше запис на мъжки рок вокал без никакви външни корекции – честотни и динамични. Микрофонът бе поставен на фиксирана позиция, като певецът бе на разстояние два сантиметра от решетката.
Идеята беше да се използват предусилватели от различни ценови класове:
Great River MP-2 бе нашият избор в категория професионален микрофонен предусилвател.
Mackie VLZ 1604 бе избран заради масовата му употреба от репетиращи музиканти.
Lexicon Omega е външна звукова карта, комуникираща през USB, с цена около 300$. Спряхме се на нея заради наблюдението, че Lexicon са компания, която няма некачествени продукти, а и поради факта че предусилвателите на Omega са от dbx Silver Series.
Използван хардуер:
Great River MP-2 преамп
Mackie VLZ 1604 миксер
Digidesign 96
Lexicon Omega USB
При първия тест, Shure SM58 бе включен директно в Great River MP-2 и оттам през Digidesign 96 в дигитална среда. Качеството беше удивително. Звучеше топло и отчетливо, както и се предполагаше, защото Great River MP-2 използва същите предусилвателни схеми на класически Neve 1073 модул. Налице беше и известна компресия. За тези от вас, които се питат за цената на Great River MP-2 – варира от 2100$ докъм 2500$ в САЩ.
При втория тест, микрофонът беше включен през миксера на Mackie пак във Digidesign 96. Отново невероятно качество, като разликата беше малко по-изразена отчетливост съответно около 370, 780, 1200, 4170 херца. Наблюдаваше се и колориране от около 6 до 12 kHz. За 16-канален миксер в ценовия клас под 1000 $, MackieVLZ се представи наистина подобаващо.
Трети тест – горепосочените преампове бяха прокарани на два отделни линейни входа на Lexicon Omega. Като имаше и трети опит през преампа на самата Omega. Изумлението се получи именно през този опит, когато записаният вокал ме грабна най-много от всички предишни опити. Честотно имаше наслагване около 110 херца, 460херца и 4.5 килохерца, сравнено с опита от Great River MP-2. Забеляза се и лека пикова компресия към 1800 херца. Записаният звук звучеше чисто и реално, без присъщото на Great River MP-2 затопляне.
Като заключение бих казал, че най-добрата комбинация беше:
1. Комбинациите на Great River MP-2
2. Директно в преампа на Omega
3. Комбинациите с Mackie
Заключение
Shure SM58 е микрофон с отлично съотношение цена – качество, като само един от аспектите, определящи този факт е издържливостта му. Доказал е способностите си да понася различни климатични условия. Много от младите музиканти, записващи в домашното си студио, се втурват да купуват евтини кондензаторни микрофони, пренебрегвайки динамичните и незнаейки чудесата, на които са способни. Кондензаторните микрофони имат предимства пред динамичните, както и динамичните пред кондензаторните. Динамичните микрофони влагат компресия в звука и издържат на по-големи звукови налягания от кондензаторните. Кондензаторните микрофони придават дистинктивност и топлота (варираща от вида кондензаторен). Перфектни са за вокали в студио, запис на акустични китари, духови инструменти. Shure SM 58 e иделното решение за стейдж вокали и говор на конференции. Няма строги правила кога да се използва динамичен или кондензаторен микрофон, а има само насоки. Много от великите музиканти са работили в разрез с нормите и са се доверявали на вкуса си. Пример е сингълът на Майкъл Джексън "Thriller". Там е използван Shure SM58 при студиен запис. Доверявайте се на динамичните наравно с кондензаторните микрофони и се ръководете от идеите и целите си. Открийте собственото звучене на вашата музика.
Повече подробности можете да намерите тук: www.shure.com